Hervey Bay en Fraser Island!!! :) - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Evelien Willen - WaarBenJij.nu Hervey Bay en Fraser Island!!! :) - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Evelien Willen - WaarBenJij.nu

Hervey Bay en Fraser Island!!! :)

Door: Flienny

Blijf op de hoogte en volg Evelien

09 Maart 2012 | Australië, Hervey Bay

De daagjes vliegen echt voorbij! Nog maar 2,5 week in Australie! We zijn een aantal daagjes in Hervey Bay geweest en Gisteren terug gekomen van Fraser Island. Daar vertel ik dalijk alles over. Toen we aankwamen met de greyhound bus in Hervey Bay werden we door het hostel opgehaald. We moesten nog wat boodschappen doen dus werden we afgezet bij de supermarkt zo rond 17.20 uur. De winkel zou tot 21uur open zijn werd er gezegd. Nou mooi niet! We waren amper in de winkel en er werd aan ons gevraagd of we wisten dat de winkel dicht was. Eh nee! We hadden gelukkig al zowat alles bijelkaar. Dus maar gauw naar de Kassa gelopen. Het was wel erg grappig!
De dagen in Hervey Bay waren regenachtig! Op het weerbericht hoorde we dat aan de oostkust rond sydney/Brisbane/ Noosa behoorlijk regen gevallen was en er vrij veel wateroverlast was. Gelukkig waren wij al een aantal dagen eerder naar Hervey Bay gekomen, anders hadden we waarschijnlijk vastgezeten in Noosa.
Toen we de dag aan brak van onze Excursie naar Fraser Island was het goed weer! Echt super! Het weerbericht zei dat het 3 dagen alleen maar ging regenen. Maar het was droog! We werden om 7.30 uur door het busje van cooldingo opgehaald, dat ons naar de ferry zou brengen in King fisher bay. We werden als eerte opgehaald en we dachten dat er vast nog wel een heel aantal mensen mee zouden gaan met deze excursie. Er stapten nog 6 andere mensen in. Waar onder 3 oudere mensen. Dus we vroegen ons af of die met onze tour meegingen. Een oudere man zei op een gegeven moment dat hij onze chef zou zijn voor de komende dagen. We wisten niet echt of we het moesten geloven.
We werden bij de ferry afgezet en de reis naar het eiland duurde 45 minuten. Toen we aankwamen op het eiland stond onze gids Paul al op ons te wachten en
wat bleek! We waren maar met 5 personen op de excursie! De andere 10 mensen zaten konden Hervey bay niet bereiken omdat de weg overstroomd was. Voor hun heel vervelend. Voor ons super!
We stapten de 4wd bus in en onze prive tour kon beginnen!
Onze reisgenootje bestonden uit een schotse en een franse jongen en een frans meisje.
Na 2 minuten was het duidelijk dat de fransman een enorme clown was!
De toon was gezet en het beloofde een aantal leuke dagen te worden!
Onze gids Paul zou ons alleen de eerste dag begeleiden over het eiland. Omdat de gids die eigenlijk met ons mee zou gaan ook het eiland niet kon bereiken.
We werden voorgesteld aan de rollercoaster, het eerste hobbeligge gedeelte richting het eiland. ( het eiland heeft geen verharde wegen omdat het een enorm grote zandbank is)
Onze gids Paul wilde als eerste naar lake Basin rijden. Maar hij kon het helaas niet vinden. Lake Basin staat
niet meer op de borden aangegeven omdat het voor de aboriginals een heilige plek is en ze liever niet hebben dat er te veel mensen komen. Maar onze gids kon het niet vinden dus is hij door gereden naar Central station. Het dichte regenwoud waar de arbeiders woonden met hun gezinnen tijdens de tijd dat er veel hout gekapt werd op het eiland. We hebben een wandeling gemaakt door het regenwoud! Super! Maar er hangt altijd een eigenaardige geur in zo'n regenwoud! in het regenwoud waren enorme varens te zien bij de Wanggoolba Creek en de bekende satinay bomen. Daarna reden we door naar Lake Mackenzie. We liepen meteen naar beneden om een kijkje te nemen bij Lake Mckenzie en het was prachtig. Helder blauw water!
Toen we terug liepen naar de picknick plek voor de lunch begon het langzaam te regenen! Maar gelukkig was de bui zo weer over en scheen de zon weer! En konden we rustig lunchen. Na de lunch zijn we gaan zwemmen in Lake Mckenzie. Je huid word helemaal zacht van het water. En als je je huid met het zand scrubt dan krijg je een nog zachtere huid! Heerlijk!
Het warme water was heerlijk en we zijn er behoorlijk lang gebleven.
We hebben er veel mooie foto's gemaakt. Na een tijdje was het tijd om verder te gaan.
Onze gids had nagevraagd hoe hij naar Lake Basin moest rijden en gingen we als nog er heen.
We moesten een stukje door het bos wandelen en na een tijdje kwamen we bij een mooi groen meer uit! Het hangt van de bomen en planten rondom het meer af welke kleur het meer heeft.
Daarna zijn we terug gereden naar het Resort. Maar onze Paul kon nog niet zo heel goed met de wagen rijden. Want ik werd een beetje wagen ziek. Gelukkig was het niet ver naar het resort en kon ik bij onze accomodatie bijkomen met een kopje thee. Toen we werden afgezet bij onze accomodatie maakten we kennis met Cameron onze gids voor de rest van de twee dagen ( het was hem gelukt om het eiland te bereiken)
Om 7uur konden we gaan eten bij de dingobar. Waar we de man van vanmorgen weer zagen, hij was toch echt onze chef! Hij was echt leuk! Het eten was heerlijk! Vooral het verse fruit! Na het eten weer terug naar onze accomodatie en nog wat gekletst met onze reisgenoten. Maar vroeg naar bed gegaan want we waren erg moe. Heerlijk geslapen en de volgende dag weer vroeg uit de veren, ontbijten en weer op pad met 4wd bus!
We hadden de tweede dag nog een grote bus dan de dag ervoor en dat voor maar 5 mensen! Cameron was duidelijk meer ervaren in het rijden met de 4wd bus want ik had geen last meer van wagenziekte! We gingen als eerste naar Maheno wreck. En om daar te komen moesten we eerst het eiland oversteken richting het strand. Op het strand mag je met de auto rijden. Het is de snelweg van Fraser Island. Je mag er 80 km per uur rijden. Best grappig!
Cameron vertelde dat het Maheno wreck ooit gevaren heeft tijden Australie en Nieuw zeeland. Het is gezonken en op Fraser Island aangespoelt. Het lukte maar niet om de boot van het eiland af te krijgen dus hebben ze het maar laten liggen. Het is nu een toeristenattactie.
We gingen weer verder richting de champagne Pools. Dit zijn plassen water die verwarmd worden door de zon en dus heel warm worden. Maar bij ons had de zon die dag niet zo heel veel geschenen dus was het water nog niet echt opgewarmd.
Het zeker weten erg mooi!
We gingen verder richting Indian Head
Maar het begon onder weg te regenen dus hebben we eerst in de bus onze lunch gegeten. Toen het weer opgehouden was het tijd om Indian head op te klimmen. Onze Gids Cameron wees ons de weg omhoog en beschreef waar we de berg weer afmoesten lopen. Hij wachte op ons aan de andere kant van de berg.
Kapitein Cook heeft de berg in 1770 Indian Head genoemd omdat hij Aboriginals een seremonie zag doen boven op de berg en dacht dat het indianen waren.
De berg bestaat uit lavasteen. Door valkanische activiteit 50 tot 80 miljoenjaar geleden.
Eenmaal boven op de berg had je prachtig uitzicht op de zee. Normaal gesproken kun je van boven op de berg haaien, roggen en andere vissen zien zwemmen. Helaas was het water veel te ruw en hebben we geen haaien kunnen spotten.
Toen we op de berg stonden zagen we de buien al aankomen en ze waren er veel eerder dan we verwacht hadden. De gids stuurde ons naar een stuik, wat een boom bleek te zijn. En waar je in kon kruipen. Hier hebben we geschuild voor de regen!
Toen de regenbui weer voorbij was zijn we weer naar beneden gelopen. Het was nog al glad geworden vanwege de regen.
Eenmaal beneden weer de bus in en verder naar de pinnacles coloured sands. Een natuurverschijnsel met heel veel verschillende kleuren zand.
En als laatste naar Eli Creek. Een rivier die uitkomt bijna in zee met kristal helder water!
lekker met de voeten door het enorm heldere water gelopen. En bij de bus thee en koekjes gegeten.
Ook kregen we die dag de mogelijkheid om een tochtje te maken met een vliegtuigje over het eiland. Maar het was best wel prijzig en dus niet gedaan.
Toen was het weer tijd terug te gaan naar het resort. Toen we terug reden kwamen we twee Dingo's tegen! Dingo's zijn verwilderde honden, die net als de hond afstammen van de wolf. Dingo's zijn alleen een stuk dominanter dan honden en dus kunnen
zelfs gevaarlijk zijn. Ze zien er liefjes uit, maar dat zijn ze niet. Maar ze zijn wel mooie beesten!
Ook vandaag heeft onze franse vriend Alexis flink de komiek uitgehangen en hebben we weer flink gelachen!
Weer om 7uur gegeten in het restaurant en daarna weer op tijd naar bed gegaan.
's morgens bij het ontbijt kwamen twee grote hagedissen ons begroeten. De kok jaagde ze weg, maar ze bleven terug komen. Haha.
De laatste excursie dag was weer aangebroken en we gingen weer met de 4wd bus op weg via de rollercoaster naar het eiland. We hadden wat minder op de planning vandaag. We gingen eerst naar Lake Wabby. Een meer langs een Zandduin. Op het eiland zijn regelmatig zandblows. De wind blaast dan het zand van het strand het eiland op waardoor er een grote zandduin ontstaat. Lake Wabby zal ooit dus ook verdwijnen doordat de zandduin helemaal op zal slokken.
Onze gids wees ons de weg die we moesten lopen. En wees ons de plek waar we heen moesten lopen zodra we klaar waren bij het meertje. Want ook hier wachte de gids op een andere plek dat hij ons afgezet had.
Mooi foto's gemaakt en heerlijk gezwommen in het meer. Met enorm veel
vissen! Super mooie! Ze hadden een snorretje. En kwamen best dichtbij.
En natuurlijk werd er weer goed gelachen met de fransman!
Er vlogen overal van die dikke vliegen. Die je niet steken maar ze doen soort vergif op je huid leggen en daardoor krijg je een bultje wat weer lijkt op en muggebult. Deze vliegen waren heel iritant. Onze gids vertelde ons dat het beter is om je dood te meppen omdat ze anders toch steeds weer terug komen en op je gaan zitten. Dus de frans man maakte er op een gegeven momente en sport van om bij iedereen de vliegen dood te gaan meppen! Hij was goed op dreef! En we hebben weer flink gelachen. Na een uurtje bij het meertje te zijn geweest was het weer tijd om terug te gaan lopen want we moesten richting het strand lopen wat nog 45 minuten lopen was.
Daar stond onze gids op ons te wachten en hebben nog even de gids voor de gek gehouden. De twee fransen waren de hele tijd heel sloom,moesten de hele tijd om hun wachten en ze waren altijd als laatste.
Dus nu draaide we het om, we stuurden hun als eerste voor ons uit en de gids was heel verrast, maar de fransen zeiden meteen tegen de gids
dat het een grapje was om te kijken hoe onze gids zou reageren.
En toen was het tijd voor de lunch!
We gingen op weg naar Resort Eurong waar we in het restaurant lekker gingen eten. Heerlijk gegeten en op het laatst wat 2 appels ingeslagen. Op een gegeven moment ging de fransman nog wat meer appels voor ons regelen. Haha.
Na de lunch gingen we naar Lake Birrabeen. Het meertje was wat troebel, wat normaal niet zo is. Dus het was wat minder mooi dan normaal.
Maar ondanks dat zeker de moeite waard om bezocht te hebben.
hebben daar even op het strand gelegen en bij de picknick plek thee gedronken en koekjes gegeten. Daarna was het tijd om weer terug te gaan naar het Resort. Onderweg kwamen we nog een Dingo tegen. Een goede afsluiter van 3 dagen Fraser eiland!! Heerlijke tijd gehad met een leuke mensen! We werden afgezet bij de ferry. De chef stond bij de pier en zei ons gedag!
Toen kon de terug weg beginnen richting het vaste land.
Toen we aan wal kwamen stond het busje klaar om ons terug te brengen naar ons hostel. Voordat we het wisten waren we er al en moesten wat gehaast afscheid nemen van onze reisgenoten. Toen we in het hostel aankwamen bedachten we dat we helemaal geen contactgevens hadden uitgewisseld en zijn we nog gaan zoeken naar de franse jongen en meisje. We wisten dat ze verbleven hadden in een hostel vlak bij dat van ons. Maar het meisje kon ons vertellen dat ze geen plek meer hadden en ze vast in het hostel tegen over zouden zijn of het hostel ernaast. We hebben ze uiteindelijk nog gevonden en contactgevens uitgewisseld! Alleen van het schotse meisje was al door naar het busstation dus daar hebben we geen email adres van kunnen achterhalen.

Fraser island was echt super! Een geweldige ervaring. Vandaag nemen we de nachtbus richting Airlie beach. Waar we over een aantal dagen een excursie gaan doen naar de Withsunday op een super mooie boot!